Čl. 87 odst.
1 Smlouvy stanovuje, že podpory poskytované v jakékoli formě
státy nebo ze státních prostředků, které narušují nebo hrozí
narušením soutěže tím, že zvýhodňují určité podniky nebo určitá
odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy,
neslučitelné se společným trhem, nestanoví-li Smlouva jinak.
O veřejnou
podporu se jedná pouze v případě, kdy dojde ke splnění všech
podmínek stanovených v čl. 87 odst. 1 Smlouvy. Při nesplnění
kterékoli podmínky se o veřejnou podporu nejedná.
Znaky
veřejné podpory
- opatření
je hrazeno z veřejných prostředků
- opatření
zvýhodňuje určité podniky (podnikatele) nebo odvětví výroby
- opatření
je selektivní
- opatření
narušuje nebo hrozí narušením soutěže
- opatření
má vliv na obchod mezi členskými státy
1. Veřejné prostředky
Musí se jednat o opatření hrazené z veřejných prostředků (přímo nebo
zprostředkovaně).
Pojem veřejné prostředky zahrnuje všechny peněžité prostředky, o kterých mohou orgány veřejné moci rozhodovat. To znamená, že nad nimi
skutečně vykonávají kontrolu a mohou jimi disponovat.
Jedná se tedy o:
- prostředky ze státního rozpočtu.
- prostředky
poskytnuté samosprávnými celky (obce, kraje)
- prostředky
poskytnuté subjektem založeným státem, nebo subjektem, který stát
může kontrolovat a ve kterém má stát rozhodující vliv např. na základě podílu na základním kapitálu, nebo na základě personálního
obsazení správních, výkonných nebo dozorčích orgánů společnosti. Není
ale potřeba, aby stát držel většinový podíl. Stačí, když má stát vliv na rozhodování subjektu a může tak ovlivnit, komu a za jakých
podmínek bude zvýhodnění poskytnuto.
Na druhou stranu může být opatření poskytnuté tímto subjektem
považováno za veřejnou podporu, jen pokud je stát schopen ovlivnit
tok peněz a tím určitého podnikatele zvýhodnit.
Pokud jednal podnikatel nezávisle na státu a svým opatřením zvýhodnil
určitého podnikatele, nejedná se o veřejnou podporu.
2. Zvýhodnění určitých podniků (podnikatelů) nebo odvětví výroby
Pojem
podnikatele ve smyslu článku 87 Smlouvy je vykládán stejně jako pojem
podnikatele v čl. 81 a 82 Smlouvy. Evropský soudní dvůr
definoval podnikatele jako hospodářskou jednotku, přičemž forma
financování a vnitřní organizace není rozhodující. Za hospodářskou
činnost se považuje nabízení služeb a zboží na určitém trhu.
Zvýhodněním se rozumí plnění nebo jiné opatření, které je selektivně poskytované
podnikateli bez odpovídajícího protiplnění, nebo protiplnění
poskytnuté podnikatelem není odpovídající rozsahu zvýhodnění. Jedná se o zvýhodnění, které by podnikatel v normálních tržních
podmínkách neobdržel a musel by jej hradit z vlastních
prostředků.
Forma
zvýhodnění není rozhodující. Nejedná se pouze o subvence, ale i o
opatření, která zmenšují náklady podnikatele, které by za normálních
okolností musel nést sám (např. snížení daní). Opatření šetří
podnikateli jeho finanční prostředky a tím jej zvýhodňuje. Dále se může jednat o naturální výhody, např. vyškolení zaměstnanců,
přenechání státního majetku za zvýhodněných podmínek nebo dodávka
plynu určitým podnikům za zvýhodněnou cenu.
O
veřejnou podporu se jedná, pokud je podnikateli prodán (pronajat)
státní majetek za nižší než tržní cenu (v případě neprovedení veřejné
dražby).
Rozhodující
je, zda subjekt vykonává hospodářskou činnost (pokud ji nevykonává,
nejedná se o podnikatele a finanční prostředky mu poskytnuté nejsou
veřejnou podporou). Finanční prostředky poskytnuté obcím nebo krajům
nebudou většinou představovat veřejnou podporu. Pokud by se ale
jednalo např. o podporu výstavby parkoviště, kde bude obec vybírat
poplatky za použití a bude tedy provozovat hospodářskou činnost,
veřejná podpora není vyloučena. Církve a občanská sdružení dle Komise
obvykle hospodářskou činnost nevykonávají, stejně tak i ministerstva.
3. Selektivita
Opatření
musí být selektivní, musí tedy zvýhodňovat pouze omezený okruh
podnikatelů nebo určité odvětví. Opatření obecného charakteru, které
je přístupné všem podnikatelům, není selektivní, i přesto, že tyto
podnikatele zvýhodňuje. Jedná se např. o daňové, hospodářské,
sociálně-politické opatření. Přístup musí mít ovšem i podnikatelé,
kteří na trh nově vstupují či v budoucnu vstoupí.
Opatření
je selektivní, pokud k němu mají přístup pouze určité podniky
(např. pouze pokud mají určitý počet zaměstnanců). Opatření je
selektivní, pokud je poskytnutí financí vázáno na splnění podmínky,
která není pro všechny podnikatele stejně snadno splnitelná.
Poskytnutí veřejné podpory nesmí být vázáno na příslušnost ke státu,
který veřejnou podporu poskytuje. Opatření musí být přístupné všem
subjektům, které mají sídlo popř. organizační složku na území
poskytujícího státu.
Selektivní charakter může mít i opatření, na základě
něhož mají získat výhodu předem neurčené subjekty a poskytnutí
veřejné podpory závisí na splnění řady objektivních a nediskriminačních kriterií.
Selektivní
je ale i opatření, ke kterému sice mají přístup všichni podnikatelé,
ale příslušný státní orgán může v rámci správního uvážení
konkrétní podnikatele zvýhodnit (např. orgán může rozhodnout o výši
zvýhodnění, vybírat subjekty, kterým bude zvýhodnění poskytnuto,
upravit podmínky, za nichž je zvýhodnění poskytnuto).
4. Narušení soutěže, vliv na obchod mezi členskými státy
Opatření
narušuje obchod mezi členskými státy, pokud mění tržní podmínky
soutěže a zesiluje pozici podnikatele, kterému byla veřejná podpora
poskytnuta.
Pokud se zvýhodněný podnikatel účastní na vývozu či dovozu zboží mezi
jednotlivými členskými státy,
nebo na jiných přeshraničních aktivitách, opatření podporující tohoto
podnikatele bude mít vždy vliv na obchod mezi členskými státy. Vliv na obchod mezi členskými státy není vyloučen ani v případě
opatření, které podporuje podnikatele, který se přeshraničních
aktivit neúčastní, popř. který své zboží vyváží pouze do nečlenských
států. Vzhledem k tomu, že je podnikateli poskytnuto zhýhodnění,
může stabilizovat či zvýšit svou nabídku.
Podíl
podnikatele na trhu není rozhodující, jelikož i v případě
nepatrného podílu podnikatele na trhu může být obchod mezi členskými
státy ovlivněn. Rozhodující je, zda by se bez poskytnutí veřejné
podpory trh vyvíjel jinak.
I
v případě, že podnikatel vykonává pouze regionálně omezenou
činnost, není vliv na vnitřní trh vyloučen, jelikož podnikatel může
díky poskytnutým finančním prostředkům své služby rozšířit a následkem toho jsou omezeny možnosti jiných
podnikatelů nabízet své služby na území tohoto státu.
Pokud
by byly účinky podpory na trh jiného členského státu jen omezené a pokud by opatření neměnilo podmínky na trhu zásadním způsobem, může
být opatření posouzeno Komisí jako veřejná podpora slučitelná
s vnitřním trhem. Rozhodující bude výše podpory, podporované
produkty – zda se jedná o obchodovatelné zboží, či nikoli,
úroveň soutěže na dotčeném trhu, síla podporovaného podnikatele na trhu a dostupnost podpory pro ostatní podnikatele, kteří operují na relevantním trhu.
Vliv na obchod mezi členskými státy mají zejména opatření, která mají vést ke zvýšení vnitrostátní produkce, ke snížení dovozu z jiných
členských států nebo k většímu vývozu do jiných členských států.
Pro
pojem veřejné podpory nejsou rozhodující důvody a cíle, ale její
účinky.
Veřejná podpora není vyloučena ani v případě, že opatření
směřuje k ochraně životního prostředí, k obnově vozového
parku provozovatele dopravy nebo k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Ani
malý rozsah podpory nevylučuje vliv na obchod mezi členskými státy,
jelikož v některých oborech může i malá veřejná podpora změnit
podmínky na trhu a tím narušit soutěž.
Pokud
by se jednalo o opatření, které by zvýhodňovalo subjekt působící na neotevřeném, neliberalizovaném trhu, prostředky mu poskytnuté by
neměly ovlivňovat trh mezi členskými státy a nemělo by se tedy jednat
o veřejnou podporu.