.  Dnes je středa 29. června 2011, svátek má Petr a Pavel, zítra Šárka.
 
 Projekt "Právo a EU" vzniká ve volném čase realizátorů - kterými se můžete stát i vy...
 
 JURISTIC o EU
  • Články
  • Navíc
  • Zajímavosti, ankety
  •  Dokumenty
  • Harmonizační předpisy
  • Mezinárodní smlouvy
  • Normy ES
  • "Case law"
  •  Odkazy o EU
  • Oficiální zdroje
  • Neoficiální zdroje
  •  EU aktivně
       
     ANKETA
    Jaký je podle vás Evropský soudní dvůr?
    Jeho rozhodování mě nezajímá (nepřikládám mu větší důležitost)
    272
    Ideální prostředek "dolaďování" práva ES
    207
    Silný... Státy podepsaly a "díky" ESD se postupně dozvídají co.
    129
    Normální nejvyšší soudní instance...
    65
    Jeho rozhodování mě nezajímá (ano, je důležité; ano, znamená to konec mé právnické kariéry; ano, půjdu dělat něco jiného...)
    59
    Celkem hlasovalo 4033 lidí.




    member of
    J U R I S T I C

    pravnicky prostor
    Publikováno: 10. 8. 2000
    Počet zobrazení 7797. (Sessions 7192)
    Malé zamyšlení nad prodejem nemovitostí cizozemcům

         

    V souvislosti s přípravou České republiky na vstup do Evropské unie se začíná stále častěji objevovat otázka prodeje nemovitostí a zemědělské půdy cizozemcům, tedy fyzickým (právnickým) osobám, které nemají trvalý pobyt (sídlo) na území České republiky. Zde naleznete krátké zamyšlení nad platnou právní úpravou de lege lata a jedno, ještě kratší, de lege ferenda…


    Obecnou právní úpravu nabývání nemovitostí na území ČR cizozemci obsahuje Devizový zákon č. 219/1995 Sb. v platném znění (dále jen DZ). Z taxativního výčtu podmínek, resp. omezení (§17 DZ) lze -s jistým zjednodušením- vysledovat jistou formu obecného zákazu nabývat vlastnické právo k nemovitostem směřovanou vůči cizozemcům. Speciální úprava je pak dále obsažena v celé řadě dalších předpisů (např. zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (zákon o půdě), ve znění pozdějších předpisů, nebo zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve  znění pozdějších předpisů, dále pak zákon č. 427/ /1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na  jiné právnické nebo fyzické osoby, ve  znění pozdějších předpisů, zákon č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, apod.).

    Otázka vhodnosti vypuštění příslušných omezení nabývaní vlastnického práva k nemovitostem cizozemci z našeho právního řádu má -s přihlédnutím k našemu harmonizačnímu závazku vůči EU- jednu velmi podstatnou rovinu v podobě právní úpravu Evropské unie.

    Legislativa Evropské unie, která se vztahuje k zemědělské půdě, nijak nezasahuje do vlastnických práv, nájemních vztahů a pozemkových úprav. Tyto otázky jsou výhradně v okruhu působnosti národního práva jednotlivých členských zemí. Pokud srovnáme pozemkové právo ve státech Unie, zjistíme, že existuje mnoho přístupů k regulaci pozemkového vlastnictví a užívání půdy.

    Ochrana vlastnických práv a práv s nimi souvisejících je však všude omezena pouze v zákonem vymezených případech veřejného zájmu. Rozsah tohoto omezení je v různých státech různý. O pozemkové politice rozhodují vlády a parlamenty. Trh s půdou je pochopitelně nejvíce regulován v těch zemích, které mají omezený půdní fond. Patří mezi ně Rakousko, Francie, Nizozemsko, Belgie, ale i Spolková republika Německo.

    Na úpravy pozemkového práva v evropských zemích působí poslední dobou zejména produkce tržních přebytků, což uvolňuje dosavadní přísné předpisy o užívání zemědělské půdy pouze k zemědělské výrobě a ke vnášení ekologických hledisek do hospodaření s půdou. V agrárním pozemkovém právu se všeobecně vyskytují základní problémy jako územní plánování, hospodářsko-technické úpravy půdy, limitování prodeje, omezování nadměrné parcelace a aglomerace pozemkového vlastnictví, předkupní právo či vyvlastnění půdy z výrobního, ekologického a sociálního hlediska.

    Toto vše se samozřejmě týká i naší republiky.

    Podle článku 8 Smlouvy o Evropském společenství má každý občan v Unii právo se svobodně pohybovat a pobývat na území členských států s výhradou omezení a podmínek stanovených v této smlouvě. Mezi členskými státy nesmějí existovat žádné překážky, včetně omezení koupě a prodeje půdy, které by základní pravidla omezovaly. Zákazy nebo omezení mohou nastat pouze podle článku 36. Snahy některých - později se připojujících - unijních států o zvýšenou ochranu trhu s pozemky dopadly většinou nevalně.

    Co se tedy stane s trhem s půdou po vstupu České republiky do unijního společenství? Právnické osoby si budou moci kupovat pozemky stejně, jako to činí dnes. Právnické subjekty a občané, kteří chtějí nebo budou chtít své pozemky zpeněžit, tak zkrátka učiní. Novým cenovým faktorem může být právě členství v Unii. Starými faktory zůstanou lokalita a užití pozemků.

    Snaha o získání přechodného období na omezení prodeje půdy cizincům je určitě z velké části i psychologickou záležitostí. Nezatahujme raději city do této oblasti. A nezapomínejme, že žádná výjimka není zadarmo - ani v Evropské unii. Omezení prodeje půdy cizincům nevyváží, dle mého mínění, odložení volného pohybu českých pracovních sil, které požadují některé unijní státy. Mysleme na to!

    Použitá literatura: Veronika Nedvědová, Prodávat pozemky cizincům, či ne?, Zemské noviny, 29.6.2000

         

    zařadil(a): Ján Matejka
    Ohodnoťte článek:
    Zatím hlasovalo: 384 čtenářů, průměrná známka je: 2.62
    Oznámkujte jako ve škole:
    Případné související články:
    Prostor pro váš názor
      
      jméno:      e-mail:

    » Názor ze dne 3.6. 20:02  Autor příspěvku:  gZiepDnj
          It was dark when I woke. This is a ray of snuhsine.
    » Názor ze dne 16.2. 14:14  Autor příspěvku:  Static
          Názory s Palestinou a židy jsou naprosto liché a troufám si říct, že níže uvedené příspěvky se v pohledu zpět po několika letech v unii projevily jako názory mírně narušených jedinců, kteří bohužel své názory mohou vyjadřovat na internetu
    » Názor ze dne 7.5. 11:17  Autor příspěvku:  Pavel Ilkanič
          Doufám, že čeští politici budou mít aspoň jednu světlou chvilku, v které rozhodnou NEVSTUPOVAT DO EU. Nechci se rozepisovat, ale neznám jediný důvod proč bychom měli vstoupit.
    » Názor ze dne 27.5. 7:55  Autor příspěvku:  
          Jsem proto,aby se zemedelska puda neprodavala jinym obcanum Evropske unie,nez ceskym.Vyjimku by mohli tvorit sudetsti nemci,kteri byli nasilim vystehovani a kteri nespachali v teto dobe nejaky trestny cin vuci republice. Evropska unie ma jeste hodne daleko do podobne unie jako je v USA.Tam je to pomerne jedno.Kdo ma penize,tak si koupi co chce a kazdymu je celkem burt jestli je to tatar nebo veitnamec.V evrope je to jine a my jako maly stat bychom si meli svoji suverenitu chranit.Pripad Palestincu by mel byt varovanim...nekomu se to muze zdat jako prehnane,ale ta moznost je pravdepodobna.Na druhe strane bychom do unie meli jit,myslim ze to bude pro Evropu a pro nas jenom dobre ,ale je dulezite abychom zily se vztycenou hlavou,hrde a nemuseli se stydet za to,ze jsme cesi a cizinci ve sve vlastni zemi.
    » Názor ze dne 7.5. 16:56  Autor příspěvku:  Karel Janko
          Celá leta jsme rektoskopovali na východ a nyní to děláme na západ. Půda i pozemky pod objekty by měli zůstat tohoto státu a jejich občanů a neměli by být předmětem jakýchkoli čachrů. Zároveň tím zajistit i soběstačnost v základ- ní zemědělské produkci. Tyto otázky jsou na dlouhý rozbor a nelze je tímto vyřešit. V žádném případě neustupovat politikům EÚ v jejich požadavcích. To ať jdou i s uníí do ....


    zobrazit všechny reakce

    [ JURISTIC: | ODKAZY | KNIHOVNA | KALENDÁŘ | JOBS | BAZAR | DISKUSE | HLEDAT ]
    PROJEKTY:   Mezinárodní právo |  Právo a EU |  Ústavní právo |  Občanské právo |  Obchodní právo |  Trestní právo |  Pracovní právo

    Copyright JURISTIC 2000-2002,  odpovědná osoba eu@juristic.cz2000 - 2001 Ján Matejka,  2002 František Čakrt  Design a partneři