Stejně jako dnes sledujeme s nadějemi vývoj Konventu EU, očekávala i užší studentská komunita, která vysílala své zástupce do Gliwic v Polsku v první polovině roku 2001, k účasti na Mezinárodní konferenci na téma Evropská Unie v roce 2020, svůj společný koncept.
V Polsku se sešlo asi 45 studentů z kandidátských zemí EU, aby se zamysleli nad budoucností, popřípadě i nad její možnou konstitucionalizací. Od počátku je třeba zdůraznit dva aspekty důležité pro posouzení návrhu Ústavy. Předně se nejednalo o oficiální reprezentanty svých zemí, ale o zájemce o tuto problematiku z řad studentstva kandidátských států, a dále vystala časová tíseň, která delegáty nakonec dovedla k přesvědčení, že bude lépe někde ustoupit svým požadavkům, než odjet s prázdnou (tím si přítomní mohli zažít jednu z vlastností mnoha podobných vyjednávání). Z tohoto důvodu je také třeba brát některé části s rezervou.
Došlo k vytvoření jednotlivých pracovních skupin, které se věnovaly každá vlastní problematice (skup. 1 - lidská práva; skup. 2 - rozhodovací proces, instituce; skup. 3 - vnější vztahy, obrana; skup. 4 - společná ekonomika). Jak již bylo zmíněno, z časových důvodů nebylo možné prodiskutovat se ke všem detailům, takže shoda byla do jisté míry spíše iluzorní než skutečná.
Každá skupina měla svého moderátora, osobu poskytující kvalifikovanou pomoc, připravenou na požádání dohledat „nemožné“ a zodpovědnou za časový rozvrh skupiny.
Největší pozornost se od počátku ubírala k druhé skupině, která při institucionálních rozhodnutích svým způsobem udávala směr skupinám ostatním. Proto se pokusíme dále shrnout práci právě druhé skupiny.
Principy práce
- Rok 2020, uvedený v názvu samotné konference, by sice mohl striktně znamenat tento rok, ale zde se stal pouhým symbolem, číslem snažícím se naznačit, že proces „mezi“ by neměl být překážkou při formulování základních principů, ve kterých vidíme fungující Unii. (Pozn. přesto brzy došlo k rozdělení na ty, kteří se snažili klást důraz na co nejlépe fungující systém, a ty, kteří přesto upřednostňovali systém realizovatelný na základě aktuálního stavu.)
- Potřeba vrátit EU „spodní“ sílu – především základní demokratické principy. Např. posílení EP a jiných přímo volených orgánů.
- Prohlubování spolupráce v Evropě při zachování národních specifik.
- Nutnost zakotvení základního standardu lidských práv zavazujícího státy a zavedení systému ochrany lidských práv nastaveného k zabezpečení zakotvených práv.
- Redefinovat „právo Evropských společenství(ES)“, stejně jako právní nástroje ES-EU k zlepšení jejich transparentnosti a předvídatelnosti.
- Zachování a především transparentnější definování principů subsidiarity a proporcionality.
Dále následuje krátká ukázka z výsledků diskuse o možném směřování dalších reforem Unie:
Hlavní unijní institutce: Evropský parlament, Evropská vláda, Evropský soud
Evropský parlament
Dvoukomorový parlamentní systém tvořený Sněmovnou Reprezentantů (SR) a Senátem.
SR je tvořena zástupci lidu, volenými přímo občany EU na základě všeobecného, dobrovolného, rovného a tajného hlasovacího práva. Senát se skládá z reprezentantů delegovaných za jednotlivé „jednotky (unity)“.
„Unit“ – jde o vytvoření nového dělení Unie podle celků sobě si co nejvíce navzájem podobných – pojmenovány „UNIT“ podle teorie posilování pozic regionů a hledání nejvhodnějších protějšků podle současného dělení NUTS (více v blízké době na těchto stránkách v práci o regionalismu) k nalezení co nejspravedlivějšího dělení pravomocí, financů atd, a to mezi jednotlivé správní jednotky Unie.
EP získá legislativní pravomoc ve věcech všeho současného práva ES. Senát zastupuje odlišný pohled na věc, který zaručují zástupci Unitů.
Evropská vláda
-skládá se z ministerského předsedy (MP) a ministrů
-MP je jmenován Evropským parlamentem a je odpovědný za vytvoření kabinetu, který musí být schválen v EP.
-MP je hlavním reprezentantem EU (o nutnosti jedné osoby reprezentující EU navenek však nepanovala úplná shoda).
Evropský soud (ES)
ES by měl být soudem nejvyšším - nicméně mimořádným. Stejně jako dnes sbor nezávislých soudců dosahujících potřebnou kvalifikaci.
Soudci navrhování Unity a schvalováni Parlamentem.
U dalšího uspořádání soudního systému Unie byla také často zřejmá inspirace soudním systémem USA.
Legislativní proces:
Právo EU bude tvořeno parlamentem.
Zákonodárná iniciativa patří
- členům SR, Senátu, Evropské vládě, Unitům a na základě petičního práva také občanům Unie.
Exekutivní proces a vztah mezi Unií a Unity
Exekutivní moc bude vykonávána Evropskou vládou ve spolupráci s Unity.
Ochrana Unitů zajištěna odpovídajícím zakotvením kontrolních mechanismů za účelem zajištění souladu s principem subsidiarity.
Unity mají garantovaná práva k vlastní samosprávě, vycházející z odpovědnosti nad věcmi místní důležitosti ve shodě s Ústavou a dalšími právními akty vydanými Evropským parlamentem.
Využijte možnosti komentovat vaše hlasování na místě níže připraveném pro váš příspěvek.